Technická podpora našej školy

Matej Borcovan 

Martin Uhrin

pracuje ako technická podpora, administrátor webu a jedálne tiež ako hobby učiteľ predmetu umenie a kultúra – ZMAK. Najradšej rozdáva dobrú náladu. je učiteľ informatiky na gymnáziu, robí internetovú počítačovú podporu pre zamestnancov školy. Rád učí svoj predmet.

Maťko a Maťko, ďakujeme za vašu technickú podporu, ktorú od vás dostávame. Rada by som sa vás spýtala, čo všetko ste museli urobiť?
V prvom rade som musel oželieť prítomnosť svojich kolegov. Po prvých dňoch neustáleho plaču som sa s tým zmieril a aby som sa necítil osamelo, zverejnil som na IT konzultácie svoje súkromné telefónne číslo.
V podstate treba zabezpečiť len jednu vec: aby všetko fungovalo.
Absolvovali ste sami nejaké zaujímavé online vzdelávanie, na ktoré dodnes spomínate?
Vždy, keď čelím technickému problému, obraciam sa na ONLINE YouTube UNIVERZITU (neplatia mi za túto reklamu). Vďaka nej som sa naučil viac, ako v akejkoľvek škole. Nezabudnuteľné chvíle zažívam vždy, keď mi osemročné dieťa ukazuje, ako mám svoj NERIEŠITEĽNÝ PROBLÉM zvládnuť.
Určite nie. Samotný pojem online vzdelávanie bol pre mňa tak vzdialený ako mesiac na večernej oblohe.
Čo by ste poradili online užívateľom vzdelávaní, ako k nim pristupovať? Ako si zorganizovať prácu, čas?
Ako pri každom vzdelávaní treba najprv prekonať odpor. Vo všetkom “zlom”, treba hľadať niečo pozitívne. Napr. keď sa musím online vzdelávať, vyhnem sa domácim prácam (aj keď ma pravdepodobne počkajú).
Je potrebné ráno vstať, cez deň spraviť vzdelávanie,  poobede vypnúť z povinností a tráviť nerušený čas so svojou rodinou a večer netreba zabudnúť ísť spať. Mne sa zatiaľ darí len ten úvod a záver, ale popracujem na tom.
Aké sú najčastejšie chyby, s ktorými ste sa stretli, keď ste zabezpečovali technickú podporu?
Najvyššia chybovosť je medzi stoličkou a klávesnicou. 90% problémov je u užívateľa. Nie každý má technické zmýšľanie, a preto musím ku každému pristupovať s láskou a individuálne.
Najviac chýb nastáva pri nespojitom zadávaní príkazov cez  klávesnicu.
Je niečo, čo vás potešilo v súvislosti s technickou podporou našich žiakov, rodičov?
Poskytoval som vzdialenú pomoc (z môjho počítača som sa cez internet pripojil na druhý počítač a behal som v ňom myšou tak, akoby som na ňom fyzicky bol). Keď som všetko dokončil, volal som danej osobe, že som to už všetko urobil, ona mi povedala, že by sa jej takto páčilo pracovať. Ona by iba sedela a pozerala sa ako jej počítač “sám” maká na plnení zadaných úloh.
Mňa najviac poteší vtipná situácia v škole, ale teraz momentálne žiadna nebola. Tak skúsim niečo, čo sa stalo vtipné už dávnejšie.

Bežný koniec školského roka. Uzatváranie známok, príprava na rekonštrukciu hlavnej budovy, nervóznejší učitelia ako bežne a ja tiež. Učitelia mi v jeden deň doniesli na opravu množstvo počítačov, asi to bol rekord. Smutne som sa pozeral na tú kopu s lístočkami na počítačoch s oznamom “nejde”. V istej slabej chvíli som dostal nie veľmi dobrý nápad. Rozdal som počítače s tým, že sú opravené, ale ani som sa na to nepozrel. Na druhý deň som čakal dosť veľkú hubovú polievku od učiteľov, ale nebola. Pamätám si len na jednu učiteľku, ktorá mi s úsmevom na tvári doniesla malú čokoládu, lebo ten počítač išiel perfektne a oprava bola ozaj promptná.

Čo by ste odporučili užívateľom online vzdelávania v týchto neľahkých časoch? Nejaké posolstvo, odkaz pre nás kolegov, žiakov, rodičov.
Využiť čas na upratanie si vedomostí, na ktoré inak nemáme čas. Možno sa pustiť do niečoho, čo môže zmeniť náš život. Napr. ja som sa v podobnom období naučil všetko o fotografovaní prostredníctvom online vzdelávania.
Jedno posolstvo by som mal: Pre stopercentné zvládnutie je potrebné len trojtýždňové školenie. Bolo by to školenie na prípravu žiakov, učiteľov a rodičov. Hneď na úvod treba povedať, že  ho nie je možné zorganizovať. Názov školenia by bol: Skús to online ty a teraz.

Toto špeciálne školenie, ako som spomínal, by trvalo 3 týždne. Školenia by sa zúčastnili rodičia, žiaci a aj učitelia.

Prvý týždeň školenia prebehne už úplne  naostro klasické online vzdelávanie, ale z rodičov  by sa stali učitelia, z učiteľov by sa stali žiaci a zo žiakov rodičia.  Pred spustením noví učitelia dostanú krátke školenie cca 45 min o tom, aké sú možnosti programov pre online vzdelávanie. Pre nových žiakov a rodičov pošleme návody ako sa pripojiť.

Druhý týždeň školenia by zase prebehlo klasické online vzdelávanie, ale z rodičov sa stanú žiaci, zo žiakov sa stanú učitelia a z učiteľov sa stanú rodičia.

Tretí týždeň by bola beseda. Kde by sme si vymieňali svoje skúsenosti. Určite by sme sa mali od seba čo naučiť. V tomto momente by sme boli perfektne pripravení ako začať online školu. No a na záver to posolstvo: Pomáhajme si všetci, buďme tolerantní a chápaví.

Čo by ste sa opýtali sami seba? Doplňte akúkoľvek otázku a odpoveď.
Borcovan: Stretli ste sa pri technickej podpore s nevľúdnym prístupom zo strany učiteľov, žiakov alebo rodičov?
Musím povedať, že som prekvapený. Napriek náročnosti situácie a frustrácii niektorých rodičov, všetci sa správajú zodpovedne a milo.

 

Rozhovor pripravila Monika Záborská