V dňoch 23. a 24. 3. 2022 sme mali u nás v škole viac ako 20 učiteľov z rôznych škôl z celého Slovenska. Väčšina týchto škôl je združená vo Fóre proaktívnych škôl. V rámci tohto fóra sa vzájomne navštevujeme, robia sa otvorené hodiny a tieto hodiny sa následne analyzujú a škola ako výsledok tejto analýzy dostane odporúčania, ktoré môže následne zapracovať do svojho plánu pedagogického rozvoja. Tieto spoločné stretnutia voláme didakticko-reflektívne komunity (DRK) a odborne ich zastrešuje Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
Skupina 3-4 učiteľov mohla pozorovať štyri dvadsať minútové sekvencie počas dvoch vyučovacích hodín. Mohli tak vidieť hodiny prvouky, občianskej náuky, náboženstva, angličtiny, matematiky, fyziky, slovenského jazyka tak na základnej škole ako aj na gymnáziu. Na základe týchto pozorovaní sa snažili, čo najviac popísať, čo sa dialo na hodine. Následne spolu hľadali spoločné prvky pre pozorované hodiny a dať našej škole odporúčania. Zároveň to bola aj príležitosť, aby sa účastníci naučili celý proces, resp. protokol DRK. Ďalšie podobné stretnutie budeme mať na škole v Nemšovej.
Veríme, že aj toto je spôsob, ako sa jednotlivé školy môžu od seba navzájom učiť, inšpirovať, ale aj ako sa môžu školy stať viac otvorenými a hlavne je to spôsob, ako sa môžu neustále zlepšovať. Odporúčania, ktoré sme ako škola dostali, budú predmetom spoločnej diskusie v rámci predmetových komisií. Ďakujeme kolegom z iných škôl za ich čas, ochotu pozorovať a analyzovať. Zároveň im ďakujeme za veľmi otvorenú a podnetnú diskusiu k tomu, čo pozorovali na našej škole.
Jozef Sopoliga, riaditeľ