Letné prázdniny sú pre väčšinu učiteľov časom oddychu, ale i cestovania a objavovania. Ja som ich veľkú časť tento rok využila na vzdelávanie sa. Moja zvedavosť a túžba vidieť, zažiť a spoznať ma v tretí júlový týždeň zaviedli do Talianska, kde som sa zúčastnila kurzu Discovering Renaissance Art in Florence, ktorý organizovala inštitúcia Europass Teacher Academy.
Od pondelka do piatku (21. – 25. júla) sme mali nabitý program – doobednajšie prednášky dopĺňali poobedňajšie exkurzie, v rámci ktorých sme navštívili baziliku Santa Croche, Mediciovskú kaplnku pri chráme San Lorenzo, kláštor San Marco, palác Davanzatti, kaplnku Brancacci a iné pamiatky.
Čo sa nezmestilo do organizovaných hodín kurzu, to som „doháňala“ sama popoludní. Tak som postupne objavovala poklady Florencie, konkrétne galériu Uffizi, baziliku Santa Maria Novella, Duomo múzeum, Baptistery, palác Pitti, katedrálu Santa Maria del Fiore, Múzeum Leonarda da Vinciho a kostol Ognissanti, kde sú pochovaní Amerigo Vespucci, Sandro Botticelli a jeho „Venuša“ Simonnetta Vespucci). Navštívila som aj svetoznáme miesta Pisa a Siena, ktoré sú od Florencie vzdialené približne hodinu cesty vlakom a autobusom.
Ďakujem vedeniu školy, že som sa mohla kurzu zúčastniť, pretože bol veľmi inšpirujúci a budem z neho čerpať nápady na aktivity na hodiny Umenia a kultúry. Veď jedenkrát vidieť a zažiť je vskutku obohacujúcejšie ako stokrát počuť alebo čítať a o umení to, podľa mňa, platí dvojnásobne. Žiadna kniha totiž nevie sprostredkovať autentickosť umeleckých diel – ich farby, veľkosť, … ale hlavne silu, ktorou na nás originály zapôsobia.
Mgr. Erika Raffajová
Jedna z odborníčok na AI, naša vyučujúca, nám ukázala rôzne spôsoby, ako môže umelá inteligencia uľahčiť prípravu učebných materiálov, pomôcť učiteľom lepšie sledovať pokroky žiakov a poskytovať lepšiu spätnú väzbu. AI sa dá využiť aj na rozhovory so študentom v cudzom jazyku. Existujú rôzne chatboty a virtuálni asistenti, ktorí umožňujú konverzovať v angličtine, prakticky používať jazyk a reagovať tak ako v reálnych situáciách.
Kurz bol veľmi interaktívny – vyskúšali sme si viaceré nástroje priamo v praxi a vybrali sme tie najlepšie, ktoré nám vyhovujú najviac. Tento kurz ma nielen obohatil o nové zručnosti, ale dal mi aj veľa inšpirácie, ako v budúcnosti experimentovať s AI na mojich hodinách anglického jazyka. Samozrejme, je to nový trend a ešte je veľa vecí, ktoré treba preskúmať a otestovať, ale verím, že AI môže výrazne zlepšiť personalizáciu výučby a poskytnúť žiakom lepšiu spätnú väzbu.
Okrem toho sme mali skvelú príležitosť zdieľať skúsenosti s učiteľmi z rôznych európskych krajín. Počas kurzu som nadviazala nové kontakty s učiteľmi zo Španielska a Rumunska, s ktorými plánujeme spoluprácu do budúcnosti.
Solomiia Kalenych
V lete máme oddychovať a načerpať nové sily do ďalšieho školského roka. Tak sa to hovorí. Ak ale chcete spojiť oddych s načerpaním nových inšpirácií, choďte na Erasmus.
Ja som využila šancu spojiť užitočné s príjemným (presne v tomto poradí) a prvý júlový týždeň som sa vzdelávala v Paríži. Kurz s názvom Interactive Teaching – Educational Games, Outdoor Activities and New Technology naplnil moje očakávania. Stretla som skvelých kolegov z Poľska, Španielska, Dánska, Nemecka a Rumunska, ktorí vyučujú rôzne predmety na rozličných stupňoch vzdelávania, od (Montessori) škôlky až po stredné školy. Našou lektorkou bola Felicia, ktorá je zároveň aj zakladateľkou inštitúcie Eruditus Language School sídliacou vo Švajčiarsku a organizujúcou tento a iné kurzy. Felicia je skúsenou pedagogičkou, plná energie a entuziazmu. Čas kurzu naplnila do poslednej minúty predstavením niektorých mobilných aplikácií, ktoré by sme mohli využiť v našej praxi, dala nám dostatok priestoru na ich vyskúšanie a na diskusiu o tom, či sú pre nás využiteľné pri výučbe našich predmetov. Zároveň vedela bystrým okom spozorovať, kedy potrebujeme trošku zvolniť a vtedy vážnejšie diskusie nahradili edukačné hry v triede, ale aj vonku. Jednou z takýchto outdoor aktivít bola aj Goosechase zameraná na skupinovú prácu v „teréne“ – všetci sme sa stretli ráno pred najstaršími hodinami v Paríži, ktoré nájdete na Consiergerie, neďaleko Saint Chapelle. Rozdelili sme sa do skupín a hľadali miesta a informácie spojené s históriou Paríža, napr. sme mali nájsť jednu z 50 typicky parížskych Wallace Fountains a všimnúť si sochy, ktoré ju zdobia, vyjsť na strechu Gallery La Fayette a odfotiť nádherný výhľad na mesto, nájsť najstaršiu pekáreň v Paríži a zistiť, kedy bola založená, atď. Úloh bolo 12 a okrem toho, že sme spoznávali mesto (priznávam, že aj ja som sa niečo nové naučila, keďže ho celkom dobre poznám), museli sme spolupracovať ako tím a odpovede zaznamenávať do spomínanej Goosechase mobilnej aplikácie.
Mimo kurzu som si organizovala voľný čas sama a keďže mám túlavé topánky a chcem vidieť a zažiť umenie „in situ“, navštívila som v Argenteuil dom, v ktorom býval Claude Monet, v Pontoise galériu Camille Pissaro, v Auvers-sur-Oise miesta spojené s Vincentom van Goghom, permanentnú výstavu v Petit Palais v centre Paríža. No a keďže umelecký svet oslavuje 150. výročie od prvej impresionistickej výstavy, v Musee d´Orsay v centre Paríža som nemohla nevidieť výstavu Paris 1874 – Inverter l´impressionnisme.
Zážitkov, skúseností, stretnutí, inšpirácií a nápadov do ďalšieho školského roka pribúdalo každým dňom, takže je čo spracovávať a implementovať do vyučovacieho procesu na prvom stupni i na hodinách Readingu a Umenia a kultúry na gymnáziu.
Erika Raffajová
Hoci pre väčšinu z nás znamená júl začiatok dovoleniek a prázdnin, my, trojica vychovávateliek školského klubu detí sme sa druhý júlový týždeň opäť posadili do školských lavíc. Spolu so spolužiakmi z Írska, Francúzska, Poľska, Maďarska, Rakúska a Španielska sme sa v rámci programu Erasmus + zúčastnili kurzu s názvom Playtime and Downtime for Teachers and Students. Horúce sicílske slnko nás síce trochu potrápilo, ale spoločné chvíle so skvelým učiteľom Sandym Kingom boli inšpiratívne a osviežujúce. Obsahom kurzu bolo okrem iného zistiť, že čas, ktorý trávime novými aktivitami, kde môžeme experimentovať s novou časťou nás samých, posilňuje naše kognitívne a sociálne zručnosti. Rovnováha medzi školským a súkromným životom nie je utópiou, ak svoje telo, srdce a myseľ vložíme do niečoho, čo je pre malé deti prirodzené.
Ďakujeme za možnosť takzvane dobiť si baterky a byť pripravené na nadchádzajúce výzvy a úlohy!
Kika, Iťa, Gabika – vychovávateľky ŠKD
Umelá inteligencia a jej použitie v škole
V letných dňoch 8. 7. – 13.7. 2024, keď na Slovensku panovali tropické horúčavy, sme mali možnosť spolu s manželkou Miladou Sopoligovou absolvovať Erasmus + mobilitu a vzdelávanie v chladnom a upršanom belgickom meste Gent. Témou bola umelá inteligencia. Oboch nás zaujímalo najmä jej praktické využitie v triede so žiakmi, ale tiež podmienky a normy ako upraviť vzdelávanie v škole tak, aby sa tento silný nástroj dal používať bezpečne.
V rámci kurzu sme mohli vyskúšať všeobecné a voľne dostupné nástroje AI ako sú:
- chatGPT: https://chatgpt.com/auth/login
- Gemini: https://gemini.google.com/app
- Bing: https://www.bing.com/
- Perplexity https://www.perplexity.ai/
- Claude: https://claude.ai/
Boli nám predstavené špecializované nástroje na úpravu videa HeyGen: https://app.heygen.com/,
nástroje na prácu so štruktúrovanými dátami https://mylens.ai/,
nástroje na prácu so štruktúrovanými obrázkami od Microsoftu Bing Image Creator https://www.bing.com/images,
ale aj na rýchlu tvorbu prezentácií Gamma ai https://gamma.app/create, MagicSlides https://www.magicslides.app/,
nástroje na tvorbu testov QuestGen https://www.questgen.ai/ ,
generovanie otázok https://www.questionwell.org/,
alebo učenie jazykov: Teaching English https://gliglish.com/, TalkPad.AI https://talkpal.ai/.
Veľmi silnými a mohutnými nástrojmi pre vzdelávacie účely sú eduaidi https://www.eduaide.ai/ Magic School https://app.magicschool.ai/, ktoré dokážu pripraviť vzdelávacie lekcie, opraviť zadania a dať spätnú väzbu žiakom, ale aj napr. písať odpovede na maily v angličtine, či pripraviť interné smernice pre školu.
V posledný deň kurzu sme sa zaoberali európskymi reguláciami AI a odporúčaniami pre školy, ktoré je možné aplikovať v školskom prostredí. Je to výborná pomôcka na čo všetko nezabudnúť pri tvorbe školských predpisov a politík.
V každom prípade bol kurz veľkou inšpiráciou, v čom môže byť AI školám a učiteľom nápomocná a zároveň nám dal príležitosť, aby sme si uvedomili aj mnohé úskalia práce s nimi v škole.
Jozef Sopoliga a Milada Sopoligová
Toto leto som mala jedinečnú príležitosť zúčastniť sa vzdelávacieho pobytu vo Florencii v rámci projektu Erasmus+. Názov môjho vzdelávania bol Game-based learning and Gamification in the classroom, a musím povedať, že to bol skutočne zaujímavý a zábavný zážitok.
Mala som šťastie, že som mohla pracovať s kolegami z rôznych krajín – Grécka, Francúzska, Chorvátska, Českej republiky a Veľkej Británie. Spolu sme sa učili, ako využiť hry a gamifikáciu v školskom prostredí. Naša skupina mala možnosť pracovať s rôznymi digitálnymi technológiami, zahrnuli sme interaktívne aplikácie, online platformy a množstvo hier, ktoré nám pomohli lepšie pochopiť, ako môžeme motivovať našich študentov a urobiť výučbu dynamickejšou. Jednou z najzaujímavejších aktivít bolo hľadanie pokladu v srdci Florencie. Počas tejto aktivity sme museli riešiť hádanky a úlohy, ktoré nám pomohli lepšie porozumieť histórii a kultúre mesta.
Okrem vzdelávacích aktivít som mala šťastie objavovať krásy Florencie. Mesto je plné umeleckých a kultúrnych pokladov – od impozantnej Katedrály Santa Maria del Fiore po nádhernú Galériu Uffizi. Prechádzky po malebných uličkách ma inšpirovali a obohatili moje umelecké cítenie.
Okrem množstva kultúrnych zážitkov nesmiem zabudnúť ani na miestnu gastronómiu. Florencia ponúka výbornú kuchyňu, od chutných cestovín až po lahodnú zmrzlinu. Každé jedlo bolo skutočným zážitkom.
Celkovo bol môj letný vzdelávací pobyt vo Florencii nezabudnuteľný. Získala som nové vedomosti, vytvorila som priateľstvá a zažila som kultúrne bohatstvo. Som vďačná za túto skúsenosť a už sa teším na to, ako tieto poznatky využijem v praxi!
Klára Galková
Outdoor education
V dňoch 30.6. – 6.7. 2024 sme absolvovali v talianskom meste Bologna vzdelávanie Erasmus + zamerané na outdoorové aktivity, ktoré môžeme využiť počas vyučovania na rôznych predmetoch. Zostavu telocvikárov (Marek Raček, Ľubica Paulíková, Michal Štubňa) doplnil učiteľ z prvého stupňa Martin Pilát.
Prvý deň sme začali spoločným obedom a vzájomným zoznamovaním sa s ostatnými účastníkmi kurzu, ktorí pricestovali zo Španielska, z Grécka a Slovinska. Neskôr sme spoznávali kultúrne dominanty mesta a podarilo sa nám zazrieť záver 2. etapy najväčších cyklistických pretekov Tour de France. Vzdelávanie začalo meditačnými cvičeniami, ktoré mali uvoľniť našu myseľ a spojiť ju s prírodou. Po úvodných teambuildingových aktivitách sme sa osmelili aj v rozprávaní v anglickom jazyku a postupne sme si navzájom vymieňali svoje pedagogické skúsenosti.
Druhý deň sme strávili praktickými aktivitami v miestnom parku, ktoré boli zamerané na spoluprácu a inklúziu. Každý v skupine mal nejaký hendikep a spoločne sme sa snažili plniť rôzne outdoorové úlohy. Cieľom týchto aktivít je, aby si žiaci uvedomili, že nie sme všetci rovnakí, učili sa empatii a spolupráci. Ďalší deň sme hľadali a študovali 10 princípov outdoorového vyučovania, ktoré vyvinul Kurt Hans. K jednotlivým princípom nás doviedli indície, ktoré boli umiestnené vo vonkajšom i vnútornom okolí našej triedy. Po nájdení všetkých princípov outdoorového vyučovania sme v skupinách diskutovali o ich využiteľnosti na vyučovaní.
Zaujímavú súťažnú outdoorovú aktivitu sme zažili v centre mesta Bologna. Pomocou mobilnej aplikácie Actionbound sme v skupinách plnili úlohy, pri ktorých sme objavovali rôzne pamiatky, miesta a osobnosti mesta Bologna. Neskôr sme sa učili v uvedenej aplikácii pripraviť vlastné aktivity.
Počas záverečného dňa sme sa venovali príprave vlastných outdoorových aktivít pre náš predmet. Z Bologne sme odchádzali obohatení o nové zážitky, skúsenosti, poznatky, jazykové zručnosti a nových kamarátov.
Ľubica Paulíková
Počas letných prázdnin som v dňoch 7. – 13. júla 2024 absolvovala anglický jazykový kurz pre učiteľov na ostrove Tenerife, ktorý organizovala inštitúcia Erasmus Learning Academy.
Tenerife je najväčší z Kanárskych ostrovov s výnimočnými prírodnými podmienkami, oceánskou klímou a najvyšším vrchom Španielska, sopkou Teide s výškou 3718 m.
Mojou cieľovou destináciou bolo mesto Puerto de la Cruz na severe ostrova. Účastníci kurzu pochádzali z Lotyšska, Poľska, Belgicka a Talianska.
Program bol zameraný na rozvoj komunikačných zručností v anglickom jazyku. Časť vzdelávania prebiehala v učebni, viaceré aktivity sa realizovali v uliciach mesta alebo na pláži, úlohy nás čakali aj pri poznávacích vychádzkach po ostrove. Počas kurzu sme vyskúšali viaceré didaktické hry a nástroje, ktoré rada využijem aj na svojich hodinách.
Kurz poskytoval dostatok priestoru aj na poznávanie regiónu a kultúrnych pomerov. Čierne pláže pri Atlantickom oceáne, výstup na sopku Teide či prechádzka záhradami, v ktorých tvorila svoje príbehy Agatha Christie, boli príjemnou pridanou hodnotou.
Ďakujem za príležitosť zúčastniť sa programu Erasmus+. Okrem samotného kurzu veľmi pozitívne hodnotím možnosť zdieľať svoje pedagogické skúsenosti na medzinárodnej úrovni a vzájomne sa inšpirovať.
Ivana Ďuricová Markovičová