Vnímavosť

Milí žiaci, rodičia, milí kolegovia, kolegyne, priatelia zo USA, aké otázky ste položili v uplynulom školskom roku?

Ja mám dnes hneď niekoľko.

Keďže sme na konci školského roku, je dobré sa spýtať: Aký bol tento školský rok? Témou ranných zamyslení tento rok bol biblický text: „Hospodin, daj mi poznať svoje cesty! Nauč ma kráčať po tvojich chodníkoch!”, je dobré sa pýtať: spoznali sme lepšie Božie cesty pre nás? Vieme lepšie kráčať po Jeho chodníkoch?

Mám aj inú, možno viac triviálnu otázku: Čo ste zažili v tomto školskom roku?

Dovoľte mi, podeliť sa s jedným z mnohých zážitkov z tohto školského roka a týka sa práve otázok a poznávania. Pred pár týždňami, som mal veľmi milú príležitosť byť v škole v prírode s našimi štvrtákmi zo základnej školy. Mali sme dobrý program, dobrú stravu, skvelých učiteľov, zlé ubytovanie. V rámci nášho pobytu sme mali možnosť vystúpiť na vrch Sitno, poznať históriu Banskej Štiavnice, baníctva, sokoliarstva, poznať aj príbeh evanjelického kostola a mnoho iných zaujímavých vecí.

Hneď prvý deň, keď sme sa boli pozrieť okolo jazera Počúvadlo, som našim milým štvrtákom povedal, aby mali oči a uši otvorené, a aby si všímali veci okolo seba. Keď sme sa vrátili z prechádzky, spýtal som sa ich, aké meno majú chatky, okolo ktorých sme prechádzali, alebo či vedia odhadnúť aká je hĺbka jazera, či koľko metrov má obvod jazera. Potom sme sa o tom rozprávali. Bolo zaujímavé pozorovať, koľko si toho všimli a koľko ďalších otázok naša spoločná diskusia priniesla.

Čo bolo zaujímavé, že táto hra na pozornosť a všímavosť nám ostala počas celého pobytu. Zisťovali sme, okolo koľkých elektrických stĺpov sme prechádzali, ako ďaleko je jazero Počúvadlo od Banskej Štiavnice, aké prevýšenie sme absolvovali pri výstupe na Sitno. Všetci počítali počet schodov na vrch Sitno, alebo zisťovali aký priemer, obsah alebo obvod má betovový kruh, ktorý bol na ceste a ako tieto parametre zistiť len s tým, čo máme práve pri sebe.
Po výklade pána – banskoštiavnického kostolníka, sme sa dopytovali aké rozdiely vidíme medzi kostolom u nás v Martine a kostolom v B. Štiavnici, v ktorom sme sa práve vtedy nachádzali. Tiež nás zaujímalo, koľko by stála stavba ich kostola prepočítaná na dnešné peniaze, keď vtedy kostol postavili za 15 000 zlatých, pričom 2 zlatky vtedy stála 1 krava.
Celé sa to pozitívne zvrhlo a otázky kládli nielen učitelia, ale hlavne si kládli všetci žiaci navzájom. Stali sme sa vnímavými.

Priatelia, na koľko sme všímaví a na koľko ideme iba na autopilota? Skúsme rýchly prieskum všímavosti.

  • Viete koľko košov je pred týmto kostolom?
  • Koľko lavičiek máme na Memorandovom námestí? Koľko z nich je zelených a koľko hnedých?
  • Koľko je detí na reliéfe ev. fary, ktorý je umiestnený ako pripomienka na Memoradové zhromaždenie? Aký rok je tam napísaný?
  • Komu je určená pamätná tabuľa na Zborovom dome a prečo práve jemu?
  • Koľko líp máme na námestí?

Schopnosť klásť si otázky, sústredene pozorovať, byť pozorný, vnímavý, všímavý, zvedavý znamená, že veci a ľudia okolo nás sa stávajú viditeľnými a neprehliadnuteľnými. Podobne aj Božie cesty a Jeho chodníky. Takúto vycibrenú schopnosť majú oči maliara, spisovateľa, vedca alebo oči detektíva, či veriaceho človeka. Išli ste tento rok na autopilota a veci okolo vás len prebehli, alebo ste naozaj boli schopní veci a ľudí vidieť?

Vnímavosť je počiatok toho, aby sme poznali Božie cesty a chodníky. Aby sme videli, čo je dobré, čo je milé, čo dokonalé a čo je krásne alebo pravdivé. Ak sme všímaví, vieme byť aj Bohu vďačný za dary, ktoré nám dal: dar jeden druhého, dar prírody, dar Božej lásky a milosti v Jeho Synovi.

Blížia sa prázdniny a asi podniknete mnohé zaujímavé výlety, či pôjdete na zaujímavé miesta. Mám pre Vás jednu domácu úlohu:

  • Prepnite sa z autopilota a buďte otvorení, zdvihnite hlavy, majte oči otvorené, majte oči maliara, spisovateľa, detektíva, veriaceho človeka, všímajte si veci okolo seba, aby ste mohli po prázdninách všetkým porozprávať aké úžasné veci ste zažili, kde všade ste boli aké detaily ste si všimli, za čo a za koho ste Bohu vďační.
  • A keď počas prázdnin pôjdete spať, skúste sa pomodliť a poďakovať Pánu Bohu za konkrétne veci, ktoré ste v ten deň všimli, videli a zažili. Napíšte si ich a Bohu ďakujte.

 

Milí rodičia, chcem sa Vám poďakovať za Vašu pomoc, podporu a spoluprácu v uplynulom školskom roku. Vďaka, že Vám záleží na tom, aby Vaše deti dostali kvalitné vzdelanie a výchovu. Sme radi, že vo Vás máme dobrých partnerov.

Milí žiaci, som vďačný Pánu Bohu za Vás, že ste tento školský rok urobili obrovský pokrok, že ste sa snažili lepšie poznávať, lepšie spolu žiť a že ste sa učili spoznávať Božie cesty.

Drahí kolegovia a kolegyne, chcem sa Vám poďakovať za to, že Vám záleží na tom, aby z našich zverených žiakov boli zvedané osobnosti, ktoré veľa a do hĺbky veci poznajú a snažia sa im porozumieť, že chcete, aby to boli charakterní a veriaci ľudia a že Vám záleží na tom, aby spolu dobre žili.

Vám priatelia, bratia a sestry z Ameriky sa chcem poďakovať za Vašu vieru a lásku, ktorá merala dlhé kilometre, aby s nami a s našimi žiakmi strávila tento týždeň.

Všetkým Vám chcem poďakovať za spoluprácu počas tohto roka a zaželať, aby ste si oddýchli, načerpali nových síl počas prázdnin a aby ste vnímali dobré veci, ktoré Pán Boh pre nás pripravil.

Jozef Sopoliga, riaditeľ, 27.6.2025,
príhovor na konci školského roka