Erasmus+ 2025

V dňoch 11. – 16. augusta 2025 sme sa vďaka projektu Erasmus+ zúčastnili na mobilite v čarovnom Lisabone. Spolu s kolegami z Estónska, Českej republiky, Maďarska, Nemecka a Poľska sme sa venovali téme Digitálne nástroje vo vzdelávaní, kreativita a spolupráca na hodinách.

Kurz sa niesol v duchu motta našej lektorky: „Enjoy, Work, Relax.“, čo dokonale vystihlo jeho atmosféru. Diskutovali a zdieľali sme, aké dôležité je vedieť počúvať sa navzájom, ako učiť mimo bežnej triedy a aké prínosy má storytelling. Venovali sme sa aj kľúčovým otázkam dneška: generácia Z, potreba kritického myslenia, sociálne médiá a umelá inteligencia – a tomu, ako ich zmysluplne kombinovať s tradičnými nástrojmi, akými sú pero, zošit, tabuľa či výklad.

Popri vzdelávacom programe sme mali možnosť spoznať aj Lisabon ako inšpiratívne mesto plné kultúry, histórie, nových podnetov a vôní, rozmanitosti a inšpiratívnych odkazov. Okrem osobného a profesionálneho rastu nám účasť priniesla aj vzácne medzinárodné kontakty, najmä so školou z Nemecka a Estónska.

Ďakujeme Evanjelickej spojenej škole za podporu a príležitosť, rovnako aj programu Erasmus+ za cenné skúsenosti.

Veronika Hodermarská, Martina Rišániová Santusová

ChatGPT a AI vo vzdelávaní – naša skúsenosť z Prahy

V júli tohto roka sme sa ako učitelia našej školy zúčastnili vzdelávacieho kurzu v rámci programu Erasmus+ v Prahe. Názov kurzu znel ChatGPT and AI Basic Tools a jeho cieľom bolo oboznámiť účastníkov s možnosťami, ktoré umelá inteligencia prináša do školského prostredia. Počas piatich intenzívnych dní sme mali možnosť nielen spoznať konkrétne nástroje, ale najmä diskutovať o ich prínosoch, rizikách a spôsoboch použitia pri výučbe rôznych predmetov.

Kurz začal netradične, formou interaktívneho zoznamovania a komunikačných hier, ktoré ukázali, ako dôležité je pochopiť, ako informácie vznikajú, šíria sa a môžu byť (ne)správne interpretované. Už v úvode sme sa zamysleli nad tým, čo všetko dokáže umelá inteligencia, a zároveň, čo všetko ešte nedokáže. Spoločne sme si predstavili najpoužívanejšie chatovacie nástroje ako ChatGPT, Gemini, Copilot, DeepSeek či Grok a diskutovali sme o ich výhodách, jazykových obmedzeniach aj o zodpovednosti vývojárov. Veľkým prínosom bolo pochopenie pozadia fungovania týchto nástrojov a ich využiteľnosti v školskom prostredí.

Počas kurzu sme sa venovali aj problematike prezentovania informácií. Jednou z aktivít bola napríklad úloha predstaviť svoju školu len slovne, bez použitia prezentácie či vizuálnych podkladov. Tým sa otvorila otázka, či nie je v dobe rýchlo dostupných AI nástrojov dôležitejšie učiť žiakov ako prezentovať než čo prezentovať. Umelá inteligencia totiž dokáže technicky pripraviť prezentáciu za pár minút, no schopnosť kvalitne a presvedčivo ju odprezentovať zostáva ľudskou doménou.

Zaujímavou témou bola aj tvorba príbehov. Vyskúšali sme si rôzne formy naratívneho rozprávania, najprv bez technológií, neskôr za pomoci AI. Zistili sme, že s nástrojmi na generovanie textov a obrázkov je možné vytvárať napríklad vlastné komiksy, príbehy či edukačné videá. Využili sme AI aj na tvorbu animácií, generovanie hudby či dokonca hlasových nahrávok, čo otvorilo úplne nové možnosti najmä v umeleckých a jazykových predmetoch.

Jedným z vrcholov kurzu bola téma gamifikácie vo vzdelávaní, teda využitie princípov hier v procese učenia. Pomocou AI sme navrhli vlastné „escape games“, print&play hry či jednoduché online aktivity, ktoré môžu zatraktívniť výučbu a súčasne rozvíjať tímovú spoluprácu a kritické myslenie žiakov. Súčasťou diskusií bola aj otázka medzigeneračnej komunikácie a spôsob, akým sa dnešní mladí ľudia učia a zdieľajú informácie, napríklad pomocou meme obrázkov. Tie sme si nielen analyzovali, ale aj sami vytvorili s pomocou AI.

Na záver kurzu sme sa venovali najnovšiemu vývoju v oblasti generovania videí, hudby a hlasu. Boli sme prekvapení, ako jednoduchá zmena hudobného podkladu dokáže zásadne ovplyvniť atmosféru videa. Ako praktickú bodku za celým programom sme si každý vytvorili vlastného jednoduchého chatbot asistenta.

Z Prahy sme si neodniesli len nové poznatky a inšpiráciu, ale aj vedomie, že umelá inteligencia sa stáva prirodzenou súčasťou vzdelávania. Neznamená to, že by mala nahradiť učiteľa, práve naopak. Je to nástroj, ktorý môže učiteľom aj žiakom pomôcť učiť sa efektívnejšie, kreatívnejšie a s väčším zapojením do samotného procesu.

Veríme, že skúsenosti z kurzu využijeme v našej výučbe a že aj u nás na škole budeme o umelej inteligencii nielen hovoriť, ale ju aj rozumne a bezpečne používať.

Lukáš & Renáta za pomoci AI