„Hurá, opäť ideme na Eľkonina, ja sa tak teším!“ Takto sa každý utorok a stredu naši škôlkari tešia na krúžok, ktorý už funguje štvrtý školský rok. Deti cestujú do krajiny slov, kde sa oboznamujú s rôznymi rozprávkovými postavičkami, ktoré ich vždy niečo nové naučia.
Zjednodušene môžeme povedať, že ide o metódu, vďaka ktorej má dieťa pochopiť fakt, že slovo nemá iba zvukovú podobu, ale je tvorené z jednotlivých menších celkov. Dieťa je teda schopné určiť prvú a poslednú hlásku slova a chápe, že zmenou jednej hlásky v slove zmení slovo svoj význam. Metóda využíva názorné modelovanie: hlásky sú označené farebnými žetónmi a deti z nich skladajú slová. Postupne sa učia zachytiť hlásky v slovách aj bez pomoci žetónov. Ide o modelovanie hlasovej štruktúry slov, ktorá sa tvorí pomocou týchto farebných žetónov a grafických schém.
Ako to prebieha na našom krúžku?
Deti sú rozdelené do 4 skupín po 5 detí. Najviac má byť v skupine 6 detí. Krúžok vyučujú špeciálne pedagogičky a pani učiteľky zo škôlky. Krúžok trvá 45 min. Deti pracujú so šlabikárom, majú k dispozícii pastelky, ceruzky a svoj zošit, kde im nalepujeme vždy domácu úlohu na zopakovanie. Pracujeme len s predgrafémovou etapou, ktorá má svoju vlastnú štruktúru. Úlohy sú zoradené tak, aby sa striedal typ činnosti: práca so šlabikárom, pri tabuli, individuálna i vo dvojici. Šlabikár je čiernobiely, aby si deti mohli vyfarbovať jednotlivé úlohy a obrázky. Krúžok má svoje jasné pravidlá, ktoré si s deťmi vysvetľujeme na začiatku krúžku. Celá vyučovacia hodina sa nesie v duchu hravosti a zábavy.
Deti si ani neuvedomujú, že sa učia. Zoznamujú sa s jednotlivými postavičkami, ako napr. Majster Slabika, ktorý delí slová na slabiky a pod. Všetky deti učíme samozrejme ako správne držať ceruzku, správne sedieť, tlak na podložku, ako si majú urobiť poriadok na stole, pristupovať zodpovedne k domácej úlohe a pod. Deti sa menia osobnostne: sú pozornejšie, sústredenejšie, vnímavejšie, sú viac motivované pre učenie, majú rozvinutý jazykový cit, lepšie komunikujú navzájom a aj s dospelými. Deti zároveň trénujú výdrž a koncentráciu pozornosti, rozvíjajú si verbálno-akustickú pamäť a slovnú zásobu. Deti stonásobne rastú pri vlastnom úspechu a radosti z toho, čo sa učia. To je cieľ nášho krúžku.
Podrobnejšie info o Eľkoninovej metóde TU
Mgr. Lucia Romanová