Evanjelickej spojenej školy, M.R. Štefánika 19, Martin
Motto
V pravde a láske rásť v Krista a v Kristovi v každom smere.
Vízia
Chceme byť školou, v ktorej inšpirovaní Kristom, ideme o krok ďalej:
vo viere, ktorá prináša ovocie;
- v rozvíjaní kultúry myslenia;
- v podpore rastu každého z nás;
- v láskavom a zodpovednom vytváraní spoločenstva.
Misia
V našej škole spájame vieru v Ježiša Krista s kvalitným vzdelaním a rozvíjaním medziľudských vzťahov. Inšpirovaní Kristovým príkladom, cez atmosféru dôvery a rešpektu, pomáhame žiakom zvedomiť osobný potenciál a rásť v slobode, zodpovednosti a morálnych hodnotách a službe.
Hodnoty a piliere
Naša škola je miestom, kde učenie a rast sú hlbokým zážitkom. Veríme, že skutočné vzdelávanie mení nielen myslenie, ale aj charakter a vzťahy. Preto vytvárame priestor pre:
- zážitok z prežívania viery;
- zážitok z osobného rastu;
- zážitok spoločenstva;
- akademický zážitok.
Zážitok z prežívania viery a morálne formovanie
- Vytvárame inkluzívne a otvorené prostredie, v ktorom
- každý jednotlivec, bez ohľadu na vierovyznanie, má možnosť stretnúť sa s Kristom, s Božím slovom, s kresťanskými hodnotami a príkladmi kresťanského charakteru,
- Podporujeme celostný rozvoj, a tým
- umožňovať tak žiakom rozvíjať ich intelektuálne, emocionálne, tvorivé, fyzické a duchovné kapacity prostredníctvom pôsobenia Božieho slova;
- Formujeme pevný hodnotový základ, a tým
- viesť žiakov k rozvoju morálnych hodnôt, postojov a charakteru inšpirovaných životom Ježiša Krista;
- cez pedagógov a ďalších zamestnancov poskytovať vzory, sprievodcov žiakov na ich ceste vzdelávania a osobného rozvoja;
- Budujeme komunitu založenú na hodnotách a učiť tak
- dôverovať Bohu a Jeho dobrým úmyslom;
- komunikovať úctivo a s rešpektom;
- hľadať pravdu vo všetkých jej formách a konať čestne;
- prejavovať lásku, prijatie a podporu;
- objavovať slobodu prostredníctvom odvahy, iniciatívy a sebarozvoja;
- prijať zodpovednosť za svoje činy a vzdelávanie;
- slúžiť Bohu cez praktický záujem o blížneho a svet, v ktorom žijeme;
- Inšpirujeme k hľadaniu zmyslu a spoločne tak
- hľadať odpovede na otázky o tom, ako žiť kresťanské hodnoty v každodennom živote a ako rozvíjať rešpekt, pravdu, lásku a zodpovednosť vo vzťahoch a rozhodnutiach.
Kľúčový posun: Nielen individuálne hodnoty, ale aj hodnoty spoločenstva, kde žiak nie je izolovaný, ale zapojený do kolektívu a spoločnosti.
Spoločne hľadáme odpovede na otázky:
- Ako môžeme v našej škole vytvoriť prostredie, kde každý zažije kresťanské hodnoty (úcty, lásky, rešpektu, zodpovednosti, zmyslu služby a existencie) v každodennom živote?
- Ako môžeme vytvoriť priestor, kde žiaci prirodzene rozvíjajú rešpekt, pravdu, lásku a zodpovednosť vo vzťahoch aj v rozhodnutiach?
Zážitok z osobnostného rozvoja a dôležitosť rozvoja charakteru
- Rozvíjame samostatnosť a zodpovednosť, a tým
- posilňujeme schopnosť samostatného rozhodovania a prevzatia zodpovednosti za svoje činy, vzdelanie a budúcnosť;
- umožňujeme žiakom plánovať a riadiť vlastný učebný proces s podporou učiteľov ako sprievodcov;
- Budujeme odolnosť a flexibilitu, a tým
- pestujeme psychickú stabilitu a vytrvalosť pri prekonávaní výziev a neúspechov.
- učiť sa prispôsobovať novým situáciám, prijímať zmeny ako príležitosť a efektívne sa adaptovať na nové prostredie.
- Posilňujeme zvedavosť a aktívne myslenie, a tým
- podnecujeme otázky, kritické myslenie a schopnosť hľadať odpovede cez skúmanie, bádanie a prepájanie poznatkov;
- vytvárame priestor pre experimentovanie a tvorivé riešenie problémov.
- Rozvíjame efektívnu komunikáciu a spoluprácu, a tým
- podporujeme rešpektujúci spôsob vyjadrovania myšlienok a názorov;
- podporujeme rešpektujúci prístup k iným kultúram a ľuďom,
- učíme žiakov aktívnemu načúvaniu, formulovaniu argumentov a konštruktívnej spätnej väzbe.
- Budujeme morálnu integritu a etické správanie, a tým
- vedieme žiakov k uvedomelému konaniu založenému na hodnotách pravdy, úcty, zodpovednosti a empatie;
- ukazujeme význam správnych rozhodnutí aj v situáciách, keď nie sú pod dohľadom.
Spoločne hľadáme odpovede na otázky:
- Ako vieme, že žiaci sa skutočne stávajú samostatnými, odolnými a flexibilnými?
- Akým spôsobom môžeme viesť žiakov k tomu, aby konali morálne správne aj v situáciách, keď ich nikto nesleduje?
Zážitok z pozitívnych vzťahov a komunitný rozmer
- Budujeme zmysluplné vzťahy a spoluprácu, a tým
- učíme sa spolupracovať naprieč ročníkmi, medzi učiteľmi i v rámci prepojenia školy s rodinou;
- posilňujeme schopnosť efektívne komunikovať a riešiť konflikty konštruktívnym spôsobom;
- Podporujeme inkluzívne prostredie, a tým
- vytvárame kultúru prijatia, kde každý – bez ohľadu na schopnosti či zázemie – má miesto, podporu a príležitosti na rozvoj;
- rozvíjame empatiu, citlivosť k potrebám iných a ochotu pomáhať;
- Rozvíjame angažovanosť a dobrovoľníctvo, a tým
- vedieme žiakov k aktívnej účasti na komunitných a dobrovoľníckych aktivitách ako prirodzenej súčasti školského života;
- umožňujeme im vidieť význam svojho prínosu v škole aj v širšom spoločenskom kontexte;
- Spájať generácie a učiť sa od seba navzájom, a tým
- vytvárať príležitosti pre vzájomné učenie medzi ročníkmi, podporovať mentoring a medzigeneračnú spoluprácu;
- podporovať dialóg medzi žiakmi, učiteľmi, rodičmi a širšou komunitou školy.
- Pestujeme občiansku zodpovednosť, a tým
- podnecujeme žiakov k aktívnej účasti na projektoch s reálnym dopadom na školu, komunitu a spoločnosť;
- pomáhame im rozvíjať zodpovedný prístup k životnému prostrediu, spoločenským výzvam a verejnému dianiu.
Spoločne hľadáme odpovede na otázky:
- Ako môžeme zabezpečiť, aby sa každý žiak cítil ako súčasť širšieho spoločenstva – školského, rodinného, cirkevného aj občianskeho?
- Ako môžeme viesť žiakov k občianskej zodpovednosti tak, aby sa aktívne zapájali do diania v komunite aj mimo školy?
Myslenie a prepojenie vzdelávania s realitou a budúcnosťou
- Premýšľame a učíme sa s porozumením, a tým
- posilňujeme individuálne aj skupinové myslenie – kreatívne, reflektujúce a analytické;
- vytvárame prostredie, kde je myslenie viditeľné, prirodzene podporované a oceňované;
- Učíme sa „na mieste činu“, a tým
- poskytujeme žiakom možnosť učiť sa v reálnych situáciách – ako vedci, bádatelia, umelci, konštruktéri či športovci;
- prepájame akademické poznatky s praxou a reálnym životom;
- Rozvíjame praktické a občianske zručnosti, a tým
- umožňujeme žiakom osvojovať si široké spektrum zručností – od manuálnych po strategické a občianske;
- vedieme ich k schopnosti aplikovať vedomosti v každodennom živote a budúcej profesii;
- Budujeme environmentálne uvedomenie, a tým
- vedieme žiakov k starostlivosti o prírodu, pochopeniu ekologických výziev a k zodpovednému prístupu k životnému prostrediu;
- integrujeme environmentálnu výchovu do bežného života školy a projektových aktivít;
- Pripravujeme sa na výzvy budúcnosti, a tým
- podporujem schopnosť žiakov prispôsobiť sa zmenám, inovovať a hľadať riešenia;
- vedieme ich k etickému a zodpovednému využívaniu technológií.
Spoločne hľadáme odpovede na otázky:
- Ako vieme, že vzdelávanie v našej škole naozaj vedie žiakov k naplneniu ich potenciálu, premýšľaniu a pripravuje ich na ďalšie štúdium?
- Ako môžeme podporiť žiakov v tom, aby sa cítili pripravení čeliť budúcim výzvam, pracovať s technológiami eticky a zodpovedne?
Zmena paradigmy: Zo školy ako inštitúcie vedomostí na školu ako komunitu rozvoja.
Čo je pre nás dôležité (heslovite):
Viera. Vzdelanie. Vzťahy.
Objavuj. Premýšľaj. Konaj.
Pravda. Odvaha. Služba.
Hodnoty. Charakter. Komunita.
Kolektív zamestnancov Evanjelickej spojenej školy, marec 2025