Vízia a princípy vzdelávania

Evanjelickej spojenej školy, M.R. Štefánika 19, Martin

Motto

V pravde a láske rásť v Krista a v Kristovi v každom smere.

Vízia

Chceme byť školou, v ktorej inšpirovaní Kristom, ideme o krok ďalej:
vo viere, ktorá prináša ovocie;

  1. v rozvíjaní kultúry myslenia;
  2. v podpore rastu každého z nás;
  3. v láskavom a zodpovednom vytváraní spoločenstva.

Misia

V našej škole spájame vieru v Ježiša Krista s kvalitným vzdelaním a rozvíjaním medziľudských vzťahov. Inšpirovaní Kristovým príkladom, cez atmosféru dôvery a rešpektu, pomáhame žiakom zvedomiť osobný potenciál a rásť v slobode, zodpovednosti a morálnych hodnotách a službe.

Hodnoty a piliere

Naša škola je miestom, kde učenie a rast sú hlbokým zážitkom. Veríme, že skutočné vzdelávanie mení nielen myslenie, ale aj charakter a vzťahy. Preto vytvárame priestor pre:

  • zážitok z prežívania viery;
  • zážitok z osobného rastu;
  • zážitok spoločenstva;
  • akademický zážitok.

Zážitok z prežívania viery a morálne formovanie

  1. Vytvárame inkluzívne a otvorené prostredie, v ktorom
    • každý jednotlivec, bez ohľadu na vierovyznanie, má možnosť stretnúť sa s Kristom, s Božím slovom, s kresťanskými hodnotami a príkladmi kresťanského charakteru,
  2. Podporujeme celostný rozvoj, a tým
    • umožňovať tak žiakom rozvíjať ich intelektuálne, emocionálne, tvorivé, fyzické a duchovné kapacity prostredníctvom pôsobenia Božieho slova;
  3. Formujeme pevný hodnotový základ, a tým
    • viesť žiakov k rozvoju morálnych hodnôt, postojov a charakteru inšpirovaných životom Ježiša Krista;
    • cez pedagógov a ďalších zamestnancov poskytovať vzory, sprievodcov žiakov na ich ceste vzdelávania a osobného rozvoja;
  4. Budujeme komunitu založenú na hodnotách a učiť tak
    • dôverovať Bohu a Jeho dobrým úmyslom;
    • komunikovať úctivo a s rešpektom;
    • hľadať pravdu vo všetkých jej formách a konať čestne;
    • prejavovať lásku, prijatie a podporu;
    • objavovať slobodu prostredníctvom odvahy, iniciatívy a sebarozvoja;
    • prijať zodpovednosť za svoje činy a vzdelávanie;
    • slúžiť Bohu cez praktický záujem o blížneho a svet, v ktorom žijeme;
  5. Inšpirujeme k hľadaniu zmyslu a spoločne tak
    • hľadať odpovede na otázky o tom, ako žiť kresťanské hodnoty v každodennom živote a ako rozvíjať rešpekt, pravdu, lásku a zodpovednosť vo vzťahoch a rozhodnutiach.

Kľúčový posun: Nielen individuálne hodnoty, ale aj hodnoty spoločenstva, kde žiak nie je izolovaný, ale zapojený do kolektívu a spoločnosti.

Spoločne hľadáme odpovede na otázky:

  1. Ako môžeme v našej škole vytvoriť prostredie, kde každý zažije kresťanské hodnoty (úcty, lásky, rešpektu, zodpovednosti, zmyslu služby a existencie) v každodennom živote?
  2. Ako môžeme vytvoriť priestor, kde žiaci prirodzene rozvíjajú rešpekt, pravdu, lásku a zodpovednosť vo vzťahoch aj v rozhodnutiach?

Zážitok z osobnostného rozvoja a dôležitosť rozvoja charakteru

  1. Rozvíjame samostatnosť a zodpovednosť, a tým
    • posilňujeme schopnosť samostatného rozhodovania a prevzatia zodpovednosti za svoje činy, vzdelanie a budúcnosť;
    • umožňujeme žiakom plánovať a riadiť vlastný učebný proces s podporou učiteľov ako sprievodcov;
  2. Budujeme odolnosť a flexibilitu, a tým
    • pestujeme psychickú stabilitu a vytrvalosť pri prekonávaní výziev a neúspechov.
    • učiť sa prispôsobovať novým situáciám, prijímať zmeny ako príležitosť a efektívne sa adaptovať na nové prostredie.
  3. Posilňujeme zvedavosť a aktívne myslenie, a tým
    • podnecujeme otázky, kritické myslenie a schopnosť hľadať odpovede cez skúmanie, bádanie a prepájanie poznatkov;
    • vytvárame priestor pre experimentovanie a tvorivé riešenie problémov.
  4. Rozvíjame efektívnu komunikáciu a spoluprácu, a tým
    • podporujeme rešpektujúci spôsob vyjadrovania myšlienok a názorov;
    • podporujeme rešpektujúci prístup k iným kultúram a ľuďom,
    • učíme žiakov aktívnemu načúvaniu, formulovaniu argumentov a konštruktívnej spätnej väzbe.
  5. Budujeme morálnu integritu a etické správanie, a tým
    • vedieme žiakov k uvedomelému konaniu založenému na hodnotách pravdy, úcty, zodpovednosti a empatie;
    • ukazujeme význam správnych rozhodnutí aj v situáciách, keď nie sú pod dohľadom.

Spoločne hľadáme odpovede na otázky:

  1. Ako vieme, že žiaci sa skutočne stávajú samostatnými, odolnými a flexibilnými?
  2. Akým spôsobom môžeme viesť žiakov k tomu, aby konali morálne správne aj v situáciách, keď ich nikto nesleduje?

Zážitok z pozitívnych vzťahov a komunitný rozmer

  1. Budujeme zmysluplné vzťahy a spoluprácu, a tým
    • učíme sa spolupracovať naprieč ročníkmi, medzi učiteľmi i v rámci prepojenia školy s rodinou;
    • posilňujeme schopnosť efektívne komunikovať a riešiť konflikty konštruktívnym spôsobom;
  2. Podporujeme inkluzívne prostredie, a tým
    • vytvárame kultúru prijatia, kde každý – bez ohľadu na schopnosti či zázemie – má miesto, podporu a príležitosti na rozvoj;
    • rozvíjame empatiu, citlivosť k potrebám iných a ochotu pomáhať;
  3. Rozvíjame angažovanosť a dobrovoľníctvo, a tým
    • vedieme žiakov k aktívnej účasti na komunitných a dobrovoľníckych aktivitách ako prirodzenej súčasti školského života;
    • umožňujeme im vidieť význam svojho prínosu v škole aj v širšom spoločenskom kontexte;
  4. Spájať generácie a učiť sa od seba navzájom, a tým
    • vytvárať príležitosti pre vzájomné učenie medzi ročníkmi, podporovať mentoring a medzigeneračnú spoluprácu;
    • podporovať dialóg medzi žiakmi, učiteľmi, rodičmi a širšou komunitou školy.
  5. Pestujeme občiansku zodpovednosť, a tým
    • podnecujeme žiakov k aktívnej účasti na projektoch s reálnym dopadom na školu, komunitu a spoločnosť;
    • pomáhame im rozvíjať zodpovedný prístup k životnému prostrediu, spoločenským výzvam a verejnému dianiu.

Spoločne hľadáme odpovede na otázky:

  1. Ako môžeme zabezpečiť, aby sa každý žiak cítil ako súčasť širšieho spoločenstva – školského, rodinného, cirkevného aj občianskeho?
  2. Ako môžeme viesť žiakov k občianskej zodpovednosti tak, aby sa aktívne zapájali do diania v komunite aj mimo školy?

Myslenie a prepojenie vzdelávania s realitou a budúcnosťou

  1. Premýšľame a učíme sa s porozumením, a tým
    • posilňujeme individuálne aj skupinové myslenie – kreatívne, reflektujúce a analytické;
    • vytvárame prostredie, kde je myslenie viditeľné, prirodzene podporované a oceňované;
  2. Učíme sa „na mieste činu“, a tým
    • poskytujeme žiakom možnosť učiť sa v reálnych situáciách – ako vedci, bádatelia, umelci, konštruktéri či športovci;
    • prepájame akademické poznatky s praxou a reálnym životom;
  3. Rozvíjame praktické a občianske zručnosti, a tým
    • umožňujeme žiakom osvojovať si široké spektrum zručností – od manuálnych po strategické a občianske;
    • vedieme ich k schopnosti aplikovať vedomosti v každodennom živote a budúcej profesii;
  4. Budujeme environmentálne uvedomenie, a tým
    • vedieme žiakov k starostlivosti o prírodu, pochopeniu ekologických výziev a k zodpovednému prístupu k životnému prostrediu;
    • integrujeme environmentálnu výchovu do bežného života školy a projektových aktivít;
  5. Pripravujeme sa na výzvy budúcnosti, a tým
    • podporujem schopnosť žiakov prispôsobiť sa zmenám, inovovať a hľadať riešenia;
    • vedieme ich k etickému a zodpovednému využívaniu technológií.

Spoločne hľadáme odpovede na otázky:

  1. Ako vieme, že vzdelávanie v našej škole naozaj vedie žiakov k naplneniu ich potenciálu, premýšľaniu a pripravuje ich na ďalšie štúdium?
  2. Ako môžeme podporiť žiakov v tom, aby sa cítili pripravení čeliť budúcim výzvam, pracovať s technológiami eticky a zodpovedne?

Zmena paradigmy: Zo školy ako inštitúcie vedomostí na školu ako komunitu rozvoja.

Čo je pre nás dôležité (heslovite):

Viera. Vzdelanie. Vzťahy.
Objavuj. Premýšľaj. Konaj.
Pravda. Odvaha. Služba.
Hodnoty. Charakter. Komunita.

Kolektív zamestnancov Evanjelickej spojenej školy, marec 2025