Erasmus+ 2025

Trapani – Sicília – Alexandra Auxtová, Natália Vrždiaková

Wellbeing v prírode: aktivity pre mentálne a fyzické zdravie, Trapani, Sicília.

Trapani na Sicílii je ideálnym miestom pre spomalenie, nadviazanie kontaktu s prírodou a so sebou samým. Presvedčili sme sa o tom na Erasmus kurze na začiatku októbra.

Južné Taliansko samo o sebe praje pokojnému a neunáhlenému životnému štýlu, ľudia tam berú všetko viac v pohode, ani len autobusy tradične nejazdia načas :). Ich postoj k životu najviac vyjadruje tradičný Sicílsky výraz „futtitinni“ – čo znamená „take it easy“, alebo „don´t care, let it go!“.

Naša lektorka bola rodená Sicílčanka s bohatou praxou v life-koučingu v rámci celej Európy.

Pod jej vedením a vďaka jej úžasnej osobnosti sme si vyskúšali rôzne mindfulness a meditačné techniky, cielené relaxácie a techniky na hlbšie prepojenie s vlastným telom.

Z našej psychologickej praxe už vieme, aké mimoriadne silné tieto nástroje môžu byť, nakoľko nielen naša myseľ ovplyvňuje naše telo a jeho zdravie, ale platí to aj opačne- cez cielené techniky práce s telom vieme veľmi účinne ovplyvňovať našu myseľ, psychiku a celkové psychické zdravie a odolnosť.

Náš kurz bol zároveň zameraný na uvedomenie si dôležitosti nášho prepojenia s prírodou, a toho, aké je dôležité prinášať čo najviac prírodných elementov do nášho života, pre udržanie základnej psychickej rovnováhy a zdravia.

Tešíme sa na to, ako získané techniky využijeme v našej práci na pomoc žiakom v udržiavaní psychickej pohody a odolnosti. Erasmus vnímame ako úžasný nástroj na vzdelávanie, spoznávanie iných kultúr a medzinárodné sieťovanie odborníkov. Sme vďačné za to že naša škola je súčasťou tohto projektu .

Alexandra Auxtová a Natália Vrždiaková, školské psychologičky

Rím – Jana Bosáková

Artificial Intelligence for Education, Rím
Nie je to priateľ ani nepriateľ, ale nástroj, …. zodpovednosť je vždy na človeku.

Správa zo vzdelávacieho pobytu Erasmus+

Artificial Intelligence for Education: Exploring the Frontiers of ICT, Rím, 14.–19. júl 2025

Zúčastnila som sa vzdelávacieho pobytu Erasmus plus zameraného na praktické využívanie umelej inteligencie vo vzdelávaní, ktorý bol mimoriadne obohacujúci a podnetný. Kurz priniesol množstvo konkrétnych nástrojov a postupov, ktoré mi pomôžu zlepšiť prípravu a realizáciu vyučovania, od tvorby učebných materiálov až po tvorivé zapájanie žiakov a modernizáciu školských projektov. Lektor Paolo De Gasperis, ktorý pracuje ako lektor v detskom múzeu umenia a zároveň píše dizertačnú prácu o využití umelej inteligencie pre vzdelávanie detí, preukázal výnimočnú odbornosť a úžasný, trpezlivý prístup, čím vytvoril atmosféru otvorenú otázkam, zdieľaniu skúseností aj experimentovaniu. Kurz zdôraznil, že AI je dôležitá pre budúcnosť vzdelávania, no má svoje hranice, ktoré musíme chápať. Nie je to priateľ ani nepriateľ, ale nástroj, ktorý zvýrazní naše schopnosti i nedostatky. Zodpovednosť za jej prácu a použitie výsledkov vždy nesie človek.

Praktické aktivity nám umožnili priamo si vyskúšať využitie umelej inteligencie v každodennej učiteľskej praxi a lepšie pochopiť, ako môže AI pomôcť pri tvorbe zaujímavých úloh, testov, prezentácií či interaktívnych hier. Naučila som sa, ako efektívne zadávať požiadavky, kriticky vyhodnocovať výstupy a kombinovať ľudský prístup s technológiami tak, aby výsledkom bolo kreatívne a zodpovedné vyučovanie. Zároveň sme diskutovali o etických otázkach a potrebe rozlišovať, čo má zostať v rukách človeka – napríklad hodnotenie žiakov, rozvoj kritického myslenia a podpora osobného rastu.
V rámci praktických ukážok sme pracovali s viacerými aplikáciami a platformami vhodnými pre školu, napríklad:

Perplexity – rýchle a spoľahlivé vyhľadávanie informácií a sumarizácia textov,
Gamma – tvorba vizuálne atraktívnych prezentácií a interaktívnych dokumentov,
ChatGPT – generovanie nápadov, textov, testových otázok a cvičení,
Quick, Draw! – hravé rozpoznávanie kresieb a podpora kreativity a tímovej práce,
Llama – práca s množstvom textov prostredníctvom viacerých jazykových modelov,
Edpuzzle či Quizizz s AI funkciami – interaktívne kvízy a spätná väzba pre žiakov.

Celý kurz mi poskytol praktické zručnosti, nové nápady a inšpiráciu, ako AI zodpovedne a efektívne zapojiť do vyučovania aj prípravy materiálov, a zároveň posilnil moje presvedčenie, že moderné technológie musia zostať služobníkom kreatívneho a premýšľavého učiteľa, nie jeho náhradou. Vďaka tejto skúsenosti sa cítim istejšie pri práci s modernými nástrojmi a verím, že ich využitie prinesie do triedy viac radosti, zvedavosti a skutočného učenia sa pre všetkých žiakov.

Jana Bosáková

Barcelona – Ivana Ďuricová

Digitálne nástroje vo vyučovaní – môj Erasmus+ kurz v Barcelone

Počas letných prázdnin som mala možnosť zúčastniť sa vzdelávacieho kurzu Erasmus+ v španielskej Barcelone, ktorý organizovala Europass Teachers Academy.

Obsahom kurzu bola téma „Digitálne nástroje pre rozvoj spolupráce, komunikácie, kreativity a kritického myslenia“.
Účastníkmi kurzu boli učitelia, mentori a lektori z Talianska, Portugalska, Nemecka, Poľska, Grécka a Slovenska. Už samotná medzinárodná atmosféra priniesla množstvo inšpirácie – výmena skúseností, diskusie o prístupe k vzdelávaniu v rôznych krajinách a spoločný záujem o moderné vyučovanie.

Počas týždňa sme spoznali viacero digitálnych nástrojov, prostredníctvom ktorých dokáže učiteľ vniesť do vyučovania interaktivitu, tvorivosť a efektivitu. Pracovali sme s aplikáciami, ktoré podporujú spoluprácu žiakov pri skupinových projektoch, s nástrojmi na rozvoj kritického myslenia, ale aj s platformami, ktoré rozvíjajú kreativitu.

Nové poznatky sme skúšali aj prakticky, a zároveň sme diskutovali o tom, ako ich
môžeme uplatniť priamo na hodinách.

Okrem vzdelávacieho programu sme mali možnosť spoznať aj perlu Katalánska – Barcelonu – jej kultúru, architektúru a dovolenkovú atmosféru. Spojenie učenia a podnetného medzinárodného prostredia vytvorilo nezabudnuteľný zážitok, ktorý vo mne posilnil presvedčenie, že naše školstvo potrebuje moderné vzdelávanie a digitálne technológie sú jedným z možných prostriedkov na rozvoj dôležitých kompetencií 21. storočia – komunikácie, spolupráce, kritického a kreatívneho myslenia.

Ďakujem našej škole za príležitosť zúčastniť sa tohto kurzu. Priniesla som si z neho veľa podnetov, o ktorých s kolegami budeme diskutovať a hľadať prínosné riešenia pre rozvoj žiakov našej školy.

Ivana Ďuricová